مقالات

دلیل فشار خون و روش درمان

دلیل فشار خون و روش درمان

دلیل فشار خون و روش درمان : زمانی که فشار خون پمپ شده در شریانهای اصلی بدن بالا برود و بیشتر از حد معمول باشد میتوان گفت که شما به فشار خون مبتلا هستید.

این بیماری امروزه بسیار شایع شده است ولی چون در اکثر مواقع بیمار از بیماری خود اطلاعی ندارد و پنهان میماند به این بیماری قاتل خاموش نیز گفته میشود.

زمانی که فشار خون بالا میرود قلب را مجبور میکند که سخت تر کار کند.علم ثابت کرده که با افزایش سن احتمال مبتلا شدن به فشار خون بالا میرود.

با گذشت زمان فشار خون بالا میتواند به سکته مغزی ، نارسایی قلبی و بیماری کلیوی منجر شود. ما در این مقاله سعی کردیم که دلایل ایجاد فشار خون بالا و راه های درمان را مرور کنیم، پس پیشنهاد میکنیم که تا انتهای این وبلاگ ما را همراهی کنید.

دلیل فشار خون و روش درماندلیل فشار خون و روش درمان

تعریف فشار خون ؟

فشار خون برای گردش خون در رگ‌ها ضروری است. گاهی به دلایلی مانند استرس و تغذیه نامناسب فشار خون از حد نرمال بالاتر میرود؛ و علایمی مانند سردرد و سرگیجه و تنگی نفس ایجاد می‌کند. ولی ازآنجایی‌که در بسیاری از موارد بیمار از مشکل خود ابراز بی اطلاعی می‌کند و علایمی ایجاد نمی‌شود تا اینکه عارضه سکته قلبی و مغزی ناگهانی بروز می‌کند به همین دلیل به آن قاتل خاموش گفته می‌شود.

عدد بالا و پایین فشار خون چیست؟

عدد بالا یا همان فشار خون سیستولی (عدد اول) در اندازه گیری فشار خون است که معادل فشاری است که در انقباض قلب هنگام ورود خون به سرخرگ‌ها وارد می‌شود؛ و عدد دوم یا عدد پایین در واقع فشارخون دیاستولی است و بیانگر فشار حداقلی است که هنگام استراحت قلب خون به دیواره شریان‌ها وارد می‌کند.

فشار خون بالا چند است؟

فشار خون کمتر یا مساوی با ۸۰/۱۲۰ در بالغین نرمال تلقی می‌شود. فشار سیستولی بالاتر از ١٢٠ ویا فشار دیاستولی بالاتر از ٨٠ فشارخون بالا شناخته می‌شود.

۱- فشارخون بالا رفته و یا پیش از پرفشاری خون
فشار خون سیستولی بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ و دیاستولی کمتر یا برابر ۸۰ است. نیاز به تغییر در شیوه زندگی شامل بر رژیم غذایی، فعالیت بدنی، تغییر عادات نادرست و کاهش وزن وجود دارد.

۲- بیماری فشارخون بالا درجه یک
فشارخون سیستولی بین ۱۳۰-۱۳۹ و دیاستول ۸۰ تا ۸۹ میلیمتر جیوه گفته می‌شود

۳- بیماری فشارخون بالا درجه دو
فشارخون شدید که به فشارخون بالای ۱۴۰ سیستولی و فشار دیاستولی بالای ۹۰ اطلاق می‌شود.

علائم فشارخون بالا چیست؟

در اغلب مبتلایان به فشارخون بالا هیچ علامتی وجود ندارد. در واقع افرادی که فشارخون بالا دارند علی‌رغم امکان آسیب ناشی از فشارخون بالا به قلب، کلیه‌ها، چشم‌ها، مغز و گردش خون ممکن است متوجه آن نباشند و آن را احساس نکنند. شما می‌توانید سال‌ها پرفشاری خون داشته باشید و ندانید. ولی یکبار که معاینه شوید و پزشک به شما بگوید فشارتان بالا رفته متعجب بپرسید پس چرا من نفهمیدم؟!

این مسئله لزوم اندازه‌گیری فشارخون به‌صورت ادواری و در معاینات معمول را مشخص می‌کند. افراد مبتلا به فشارخون بالا ممکن است این علائم را تجربه کنند.

سردرد
تاری دید
سرگیجه
تنگی نفس
خونریزی بیش از حد از بینی

چه افرادی در معرض فشارخون بالا هستند؟

علت ابتلا به فشارخون در بسیاری از افراد ناشناخته است. با افزایش سن احتمال بالارفتن فشارخون بیشتر می‌شود و به‌طوریکه تا ۴۵ سالگی آقایان بیشتر فشارخون بالا دارند اما با بالا رفتن سن فشارخون در خانم‌ها شایع‌تر می‌شود ودر سنین بالای ۶۵ سال این خانم‌ها هستند که بیشتر دچار این بیماری هستند.

عواملی که باعث فشارخون بالا می‌شوند:

۱٫سن بالا
۲٫چاقی و اضافه وزن و مصرف غذاهای پر نمک
۳٫مصرف سیگار و الکل
۴٫اضطراب
۵٫کم تحرکی
۶٫بیماری‌های زمینه‌ای مثل بیماری‌های تیروییدی و کلیوی یا غدد آدرنال
۷٫ژنتیک

اگر یکی از اعضای خانواده مبتلا به پر فشاری خون باشد شانس گرفتن فشارخون بالا در دیگر اعضا بیشتر می‌شود. همین‌طور این مشکل در بین افراد مبتلا به دیابت هم بیشتر دیده می‌شود.

پایین آوردن فشار خون بالا فوری

اگر علائم خطر به همراه فشار خون بالا وجود داشته باشد بایستی بلافاصله با اورژانس تماس گرفته و تقاضای کمک شود. علائم خطر موارد زیر هستند:

*درد قفسه سینه
*سردرد شدید
*تنگی نفس شدید
*تاری دید ناگهانی
*درد ناگهانی پشت
*احساس ضعف شدید
*اختلال هوشیاری و گیجی

تا زمانی که کمک برسد بیمار باید در محل با نور و صدای کم استراحت کند و داروی فشارخون تجویز شده قبلی را مصرف کند همچنین تنفس ریلاکسی انجام دهد.

*تنفس ریلکسی بصورت دم عمیق و بازدم طولانی. به این شکل: ۲ ثانیه در حالت دم عمیق بمانید سپس بازدم طولانی، چند ثانیه در حالت انتهای بازدم طولانی بمانید. این عمل را چند بار تکرار کنید.

چگونه فشار خون را پایین بیاوریم؟

برای پایین آوردن فشار خون بالا نیاز به پیاده سازی فوری برخی اصلاحات در سبک زندگی شماست. برای اینکه فشارتان را پایین بیاورید لازم است:

۱٫به نمک نه بگویید

۲٫استرس نداشته باشید

۳٫بیشتر ورزش کنید

۴٫وزنتان را کم کنید

۵٫سیگار و الکل را ترک کنید

۶٫کنترل منظم فشار خون خود را فراموش نکنید

نکات مهم در رابطه با فشار خون:

۱٫برای کنترل فشار خون از سبزیجات و مواد غذایی تازه استفاده کنید.

۲٫فشار خون همراه با سردرد و سرگیجه جزو موارد اورژانسی محصوب میشود.

۳٫استرس ، فشار خون را بالا میبرد.

۴٫اضافه وزن به قلب فشار وارد میکند و باعث میشود فشار خون بالا برود.

۵٫فشار خون زیاد میتواند باعث سکته مغزی ، حمله قلبی و آسیب به کلیه ها شود.

۶٫برای جلوگیری از فشار خون بالا بزرگسالان باید حدود ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی در طول هفته داشته باشند.

۷٫فشار خون بالا در خانوم های باردار معمولا در نیمه دوم بارداری اتفاق می افتد که باید سریعا توسط پزشک معاینه و جلوگیری شود.

دلیل فشار خون و روش درمان

امیدواریم که از این وبلاگ استفاده لازم را برده باشید. پیشنهاد میکنیم دیگر وبلاگ های ما را نیز مشاهده کنید

نماینده فروش تجهیزات پزشکی و زیبایی ناصری


اطلاعات تماس: ۰۹۳۸۸۹۵۰۲۲۳

واتساپ : ۰۹۳۸۸۹۵۰۲۲۳

اینستاگرام: tajhiznaseri

تلگرام:  tajhiznaseri

ایمیل: mojhebeauty@gmail.com

ایتا: tajhiznaseri

روبیکا: tajhiznaseri

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *