مقالات

دلیل کبودی زیر چشم

دلیل کبودی زیر چشم

دلیل های زیادی هستند که میتوانند در کبود شدن زیر چشم تاثیرگذار باشند.کبودی زیر چشم یکی از مشکلات بسیار رایج در بین مردان و زنان در سنین مختلف میباشد.

در بعضی از افراد این و موارد خواص این سیاهی به سادگی از بین میرود یکی از راه های این درمان استفاده از کرم دور چشم ضد تیرگی میباشد.

ولی در بعضی از موارد این سیاهی به سادگی از بین نمیرود و نیاز به درمان های خاص دارد، ما در این مقاله سعی کرده ایم که به بعضی از این موارد اشاره و راه های درمان آنها را بیان کنیم.

برای اینکه بیشتر با این موضوع آشنا شوید پیشنهاد میکنیم که تا آخر این وبلاگ ما را همراهی کنید:

علت کبودی زیر چشم ؟

دلیل کبودی زیر چشم

کبودی زیر چشم به این معنا است که زیر یک یا هر دو چشم تیره شده باشد که این تیرگی میتواند به دو دلیل به وجود بیاید:

۱) نازک بودن پوست زیر چشم که باعث می‌شود رگ های خونی زیر آن بیشتر در معرض دید باشند.

۲) پف دار بودن چشم‌ها که نتیجه آن افتادن یک سایه تیره در زیر چشم‌ها است.

عوامل ژنتیکی و محیطی می‌توانند منجر به ایجاد حالت یک یا دو شوند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

۱) کم بودن خواب در شبانه روز

کمبود خواب پوست زیر چشمان شما را رنگ پریده جلوه می‌دهد. در نتیجه رگ‌های خونی زیر پوست بیشتر در معرض دید خواهند بود و این حالت سبب تیره شدن ناحیه زیر چشم‌ها می‌شود. در برخی موارد حتی کمبود خواب می‌تواند منجر به ایجاد پف و افتادن همان سایه تیره در زیر چشم‌ها باشد.

پس سعی کنید در شبانه روز حداقل ۷ الی ۸ ساعت بخوابید.

۲) پیری دلیل سیاهی زیر چشم

با افزایش سن بافت‌های اطراف چشم به تدریج نازک و نازک تر می‌شوند. در نتیجه این نازکی، رگ‌های خونی بیشتر در معرض دید قرار می‌گیرند و باعث تیرگی زیر چشم‌ها می‌شوند.

از طرفی نازک شدن بافت‌ باعث تورم و پف چشم‌ها می‌شود. از این رو در برخی افراد دلیل کبودی زیر چشم ، پیری و بالا رفتن سن است.

برخی روش‌های پزشکی وجود دارند که می توانند سیاهی زیر چشم ناشی از پیری را درمان کنند. پرکننده‌های پوست و لیزر درمانی از جمله این روش‌های موثر هستند. اما توجه داشته باشید که این روش‌ها برای همه افراد مناسب نیستند و مسلما همه نمی‌توانند آنها را انجام دهند. پس حتما ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا او با در نظر گرفتن شرایط، بهترین روش درمانی را به شما توصیه کند.

۳) آلرژی دلیل کبودی زیر چشم

آلرژی و خشکی چشم‌ها می‌توانند منجر به تیرگی زیر آنها شوند. بر اساس گفته دکتر میشل گرین، پزشک و متخصص پوست در شهر نیویورک، زمانی که شما دچار واکنش آلرژی می‌شوید، بدنتان ماده‌ای به نام هیستامین آزاد می‌کند. هیستامین سبب بروز علائمی در بدن می‌شود مانند خارش و قرمزی چشم‌ها.

در نتیجه این اتفاق شما چشمان خود را می‌مالید و هر چه بیشتر این کار را انجام دهید، تورم چشمانتان بیشتر و بیشتر می‌شود. به این ترتیب شاهد کبودی زیر چشمان خود خواهید بود که در واقع همان سایه ناشی از پف و تورم چشم‌ها است.

۴) علت سیاهی دور چشم ، ژنتیک

اگرچه عوامل محیطی زیادی علت تیرگی دور چشم‌ ها هستند، اما ژنتیک هم در بروز این مشکل نقش بسزایی دارد.

در یک مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ در مجله پزشکی برزیلی به نام آنیاس برازیلیروس دی چاپ شد، تاثیر عوامل فیزیولوژیک و سبک زندگی مردم برزیل بر روی کبودی زیر چشم و شدت آن مورد بررسی قرار گرفت.

محققان در این مطالعه به این نتیجه رسیدند که پیشینه خانوادگی مهم‌ترین دلیل سیاهی زیر چشم است. همچنین مشخص شد که در بین شرکت کنندگان میانگین سنی برای بروز تیرگی در زیر چشم، ۲۴ سال می‌باشد.

به دو علت ژنتیک می‌تواند علت سیاهی زیر چشم ها باشد:

۱٫میزان کلاژن سازی در پوست وابسته به ژنتیک است

کلاژن پروتئینی در بدن است که در حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش بروز چین و چروک‌ها نقش اساسی دارد.

۲٫ژنتیک میزان تولید ملانین در پوست را تعیین می کند

ملانین به عنوان رنگدانه قهوه‌ای تیره یا سیاه شناخته می‌شود و به مو و پوست ما رنگ می‌دهد. تجمع ملانین می‌تواند علت کبودی زیر چشم و یا حتی لکه‌های تیره روی پوست باشد. این حالت هایپرپیگمنتاسیون ژنتیکی نام دارد و به کمک متخصص پوست قابل درمان است.

۵) کمبود آهن و کم خونی

کم خونی نوعی بیماری است که علت آن کمبود گلبول‌های قرمز در خون می‌باشد. گلبول‌های قرمز برای ساخته شدن نیاز به آهن دارند. بنابراین معمولا دلیل کم خونی، عدم وجود آهن در رژیم غذایی است.

طبق توضیحات دکتر گرین، در بدن فردی که کم خونی دارد، گلبول‌های قرمز تعدادشان کم است و در نتیجه نمی‌توانند اکسیژن مورد نیاز بافت‌ها از جمله زیر چشم را تامین کنند.

در چنین افرادی علت تیرگی زیر چشم می تواند عدم اکسیژن رسانی کافی به بافت زیر چشم باشد.

۶) کم کاری تیروئید علت سیاهی دور چشم

تیروئید یکی از مهم‌ترین غدد درون ریز بدن می‌باشد و بدون آن عملکرد سایر غدد و هورمون ها دچار اختلال می‌شوند.

خون سازی یا همان ساخته شدن گلبول‌های قرمز تحت تاثیر غده تیروئید است. در نتیجه کم کاری تیروئید می‌تواند عامل کم خونی یا آنمی در برخی افراد باشد.

فعالیت غده تیروئید بر روی دستگاه گوارش، کبد و میزان تولید انرژی در بدن نیز تاثیرگذار است. بنابراین می تواند گفت که دریافت مواد مغذی و دفع سموم از بدن همه و همه تحت کنترل غده تیروئید می‌باشند.

پس اگر فعالیت این غده مختل شود، عملکرد بدن به طور کلی تغییر می‌کند و همین مسئله می‌تواند علت سیاهی دور چشم در افرادی باشد که مشکلات تیروئیدی دارند.

امیدواریم که از این وبلاگ استفاده لازم را برده باشید. پیشنهاد میکنیم دیگر وبلاگ های ما را نیز مشاهده کنید

نماینده فروش تجهیزات پزشکی و زیبایی ناصری


اطلاعات تماس: ۰۹۳۸۸۹۵۰۲۲۳

واتساپ : ۰۹۳۸۸۹۵۰۲۲۳

اینستاگرام: tajhiznaseri

تلگرام:  tajhiznaseri

ایمیل: mojhebeauty@gmail.com

ایتا: tajhiznaseri

روبیکا: tajhiznaseri

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *