مقالات

بهترین زمان مصرف ویتامین دی

بهترین زمان مصرف ویتامین دی

در جامعه امروزی با تغییر سبکهای زندگی و تغریبا ماشینی شدن همه چیز و همچنین رزیم غذایی نامناسب و تحرک کم باعث شده تا بسیاری از مردم جهان به مصرف مکملهای غذایی برای رفع کمبود ویتامینهای بدن روی بیاورند.

هنگامی که قصد خرید مکملهای نیاز بدن را دارید بهتر است قبل از هر چیز از طریقه مصرف و بهترین زمان مصرف آن مکمل برای جذب بیشتر در بدن اطلاع کسب کنید. برسیم به بحث ویتامین دی که یکی از مهمترین ویتامین های نیاز بدن است . آمارهای دقیق نشان میدهد که تقریبا بیش از ۸۰% از مردم جهان با کمبود ویتامین دی مواجه هستند.

در این وبلاگ سعی داریم به بهترین زمان مصرف این ویتامین و همچنین طریقه مصرف و معرفی مواد غذایی که سرشار از این ویتامین هستند بپردازیم.

ویتامین دی چیست ؟

بهترین زمان مصرف ویتامین دی

این ویتامین محلول در چربی است که در بعضی از مباحث از آن به عنوان ویتامین خورشید نیز یاد میشود.

آیا میدانید دلیل نامگزاری به این نام چیست؟.،بله درست است دلیل آن این مورد است که وقتی بدن ما در معرض نور آفتاب قرار میگیرد ویتامین دی در بدن شروع به تولید شدن می کند.

کمبود ویتامین دی در بدن را از طریق خوردن برخی مواد غذایی مانند ماهی‌های چرب و همچنین مصرف مکمل‌های غذایی می‌توان جبران کرد. این ویتامین عملکردهای مختلفی در بدن دارد که کمک به رشد و استحکام استخوان‌ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر یکی از مهم‌ترین آنها محسوب می‌شود. ویتامین D دو فرم دارد؛ D2 و D3. ویتامین د۳ در منابع حیوانی و ویتامین د۲ در منابع گیاهی یافت می‌شود.

چه زمانی ویتامین دی مصرف کنیم

ویتامین D را از ۳ طریق می‌توان برای بدن تامین کرد: ۱- نور خورشید ۲- مواد غذایی ۳- مکمل‌های ویتامین D (شامل قرص، کپسول، آمپول و…). در اینجا بهترین زمان دریافت این ویتامین از هر یک از این منابع را به طور جداگانه برای شما شرح خواهیم داد:

چه ساعتی را برای گرفتن آفتاب انتخاب کنیم

بهترین منبع جذب ویتامین D نور خورشید است. پیش از آنکه خودسرانه به فکر استفاده از مکمل‌های غذایی باشیم، بهتر است سعی کنیم از طریق آفتاب این ویتامین را در بدن خود افزایش دهیم.و سپس اگر آزمایش خون کمبود ویتامین دی را در بدن تایید کرد، با مشورت پزشک برای خوردن مکمل غذایی اقدام کنیم. متخصصان پوست هرگز حمام آفتاب را به مردم توصیه نمی‌کنند.اما با مصرف کرم ضد آفتاب می‌توان ساعاتی را زیر نور آفتاب سپری کرد و به ساخت ویتامین دی در بدن کمک کرد.

زاویه تابش، ساعت نور آفتاب، فصل و زمان تابش و رنگ پوست در میزان جذب ویتامین D از نور خورشید اهمیت بسیاری دارد. طبق گفته پزشکان در کشور ما اوایل خرداد تا اواسط شهریور بین ساعت ۱۰ صبح تا ۱۴ عصر بهترین زمان برای جذب ویتامین دی از طریق خورشید است.

بهترین زمان مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین دی

بهترین زمان مصرف ویتامین دی

بهترین زمان مصرف ویتامین D از طریق مواد غذایی فرقی نمی‌کند که در وعده صبحانه، ناهار یا شام باشد. غنی‌ترین مواد غذایی حاوی ویتامین دی شامل.:

روغن کبد ماهی
شاه ماهی
ماهی سالمون
زرده تخم مرغ
قارچ
و غذاهای غنی شده با ویتامین D مثل غلات یا شیر می‌شود.

بهترین زمان برای خوردن قرص ویتامین D

در مواردی که کمبود ویتامین D وجود داشته باشد، این کمبود را حتما از طریق مصرف قرص ویتامین D یا تزریق آمپول ویتامین دی باید جبران کرد. همان طور که عنوان شد، ویتامین د یک ویتامین محلول در چربی است؛ به این معنا که در آب حل نمی‌شود. بنابراین بهتر است به منظور جذب بهتر این ویتامین در قالب قرص آن را در کنار غذا مصرف کرد. اگر ویتامین D در کنار مواد غذایی که حاوی چربی‌های مفید هستند میل شود، حداکثر جذب را در بدن خواهد داشت. بهترین زمان مصرف ویتامین D همراه با وعده‌های غذایی است.

لطفا در این زمان ویتامین D نخورید

ملاتونین هورمونی است که چرخه خواب و بیداری انسان را تنظیم می‌کند. ترشح این هورمون از طریق غده پینه‌آل صورت می‌گیرد. تحقیقات نشان داده است که مصرف ویتامین د به هنگام شب و در وعده شام می‌تواند به صورت موقت در تولید هورمون ملاتونین در بدن اختلال ایجاد نماید و خواب شبانگاهی را بر هم بزند. اگرچه هنوز در این مورد پژوهش‌های بیشتری لازم است اما محققان پیشنهاد می‌دهند که برای داشتن خوابی آرام و لذت‌بخش از خوردن ویتامین D به هنگام شب بپرهیزید.

بهترین زمان مصرف ویتامین دی

امیدواریم که از این وبلاگ استفاده لازم را برده باشید. پیشنهاد میکنیم دیگر وبلاگ های ما را نیز مشاهده کنید

نماینده فروش تجهیزات پزشکی و زیبایی ناصری


اطلاعات تماس: ۰۹۳۸۸۹۵۰۲۲۳

واتساپ : ۰۹۳۸۸۹۵۰۲۲۳

اینستاگرام: tajhiznaseri

تلگرام:  tajhiznaseri

ایمیل: mojhebeauty@gmail.com

ایتا: tajhiznaseri

روبیکا: tajhiznaseri

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *