مقالات

رژیم غذایی کبد چرب

رژیم غذایی کبد چرب

رژیم غذایی کبد چرب چیست؟

کبد نخستین مکانی است که پس از مسیر گوارش خون به آنجا می رود.و ترکیبات پروتئین و چربی هایی که بدن برای بقا به آنها نیاز دارد را تولید می کند و در صورت رعایت نکردن برنامه غذایی سالم به کبد چرب تبدیل می شود.

سطوح بالای قند و انواع خاصی از چربی ها می تواند باعث ساخت.چربی های اضافی و  آسیب رسیدن به سلامت کبد شود.  به همین خاطر، کبد چرب یکی از شایع ترین بیماری های کبدی در سطح جهان است و بسیاری از افراد به بیماری کبد چرب غیر الکلی دچار هستند.

یکی از شاخص های خطر  مهم این بیماری،  چاقی است و برنامه غذایی و ورزش برای درمان و پیشگیری از کبد چرب غیر الکلی بسیار مهم هستند.افراد چاقی که به کبد چرب غیر الکلی مبتلا هستند با کاهش ۵ تا ۱۰ درصد از وزن خود می توانند باعث بهبود بیماری شوند.

اگر به این بیماری مبتلا هستید قبل از هرگونه تغییر در برنامه غذایی، مصرف دارویی جدید و یا در صورت داشتن سوال با پزشک خود مشورت کنید.

رژیم غذایی کبد چربرژیم غذایی کبد چرب

امگا ۳ مصرف کنید 

خوردن غذاهای سرشار از امگا ۳ می تواند برای افراد مبتلا به این بیماری مفید باشد.و استفاده روزانه یک گرم مکمل روغن ماهی برای درمان این بیماری توصیه شود. منابع غنی امگا ۳ شامل ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین، ماهی خال مخالی، هالیبوت و یا ماهی تن هستند.

علاوه بر این ها، گوشت دام هایی که با علف تغذیه شده اند در مقایسه با دام هایی که با ذرت تغذیه شده اند نیز امگا ۳ بیشتری دارند. منابع گیاهی امگا ۳ شامل گردو، بذر کتان، شاهدانه و روغن زیتون می شود.

امگا ۳ می تواند به کاهش التهاب نیز کمک کند که برای درمان مفید است. بسیاری از مشکلات و بیماری ها مانند کبد چرب غیر الکلی، به دلیل التهاب بدتر می شوند. بنابراین، کاهش التهاب می تواند به بهبود بیماری هایی که با التهاب در ارتباط هستند کمک کند.

کاهش مصرف چربی های اشباع و ترانس

مقدار و نوع چربی ها تاثیر مستقیم روی سلامت کبدتان دارند. بعلاوه مصرف مقدار زیاد امگا ۶ و مقدار کمی امگا ۳، خوردن مقدار زیادی چربی های اشباع و ترانس در فست فودها و تا حدودی در روغن های هیدروژنه، می تواند برای سلامت کبد مضر باشد.

چربی های ترانس مخصوصا با افزایش التهاب در ارتباط هستند و توصیه می شود تمام افراد مصرف آن را کاهش دهند. منابع سرشار از چربی های اشباع شامل گوشت حیوانات، لبنیات و غذاهای فرآوری شده است.

برای پرهیز از چربی های ترانس، بهتر است به برچسب غذاها نگاه کنید و به دنبال روغن های هیدروژنه خاص بگردید. این نوع روغن ها را می توانید در میان وعده های بسته بندی شده و خامه قهوه پیدا کنید.

حتی اگر روی بسته ای نوشته شده باشد صفر گرم چربی ترانس اما.حاوی روغن هیدروژنه باشد همچنان می تواند در هر وعده ۰٫۵ گرم چربی ترانس به بدنتان منتقل کند. منابع چربی پایین در چربی اشباع و ترانس شامل روغن زیتون، آجیل ها و دانه ها می باشد.

رژیم غذایی کبد چرب

رژیم غذایی کبد چرب

کاهش قند و فروکتوز

علاوه بر مقدار دریافت چربی، نوع کربوهیدرات هایی که می خورید نیز می تواند روی سلامت کبد تاثیر گذار باشد. مصرف مقدار زیادی قند و فروکتوز با افزایش این بیماری در ارتباط است.

یکی از منابع اصلی فروکتوز شهد ذرت است که در نوشیدنی های گازدار، شیرینی ها، نان ها، غلات صبحانه، غذاهای منجمد، سس ها یا چاشنی ها و برخی آب میوه های.بسته بندی شده استفاده می شود.

مصرف مقدار زیادی فروکتوز می تواند باعث آسیب رسیدن به کبد شود و خطر ابتلا به کبد چرب شود. برای کاهش مصرف قند، غذاها را عمدتا در شکل طبیعی خود مصرف کنید. بسیار مهم است که هنگام کاهش مصرف چربی مصرف قندها را افزایش ندهید.

بسیاری از افراد زمانی که مصرف چربی خود را کاهش می دهند رو به غذاهایی با چربی کم و کربوهیدرات بالا می آورند. جایگزین کردن غذاهای قندی به جای غذاهای پرچرب هیچ خیری برای کبدتان.ندارد و شاید مشکل را بدتر هم بکند.

برنامه غذایی مناسب

برنامه غذایی که در آن قند کم، چربی های اشباع و ترانس کاهش و سرشار از امگا ۳ باشد نشان از رژیمی متعادل دارد. در یک برنامه غذایی متعادل مصرف میوه، سبزیجات، لوبیا ها، آجیل ها، دانه ها، روغن زیتون و غلات کامل توصیه می شود.

داشتن چنین برنامه غذایی برای سلامت قلب نیز بسیار مفید است. در نهایت، احتمال مرگ در سنین پایین را کاهش و به صورت مفید التهاب را کم می کند.

فعالیت فیزیکی را با برنامه غذایی ترکیب کنید

اگر شخصی اضافه وزن داشته باشد و مبتلا به این بیماری باشد،.کاهش وزن می تواند تاثیر زیادی روی بهبود سلامت و عملکرد کبدش داشته باشد. ترکیب فعالیت فیزیکی و برنامه غذایی سالم برای کاهش وزن بسیار مهم است و فعالیت فیزیکی نباید نادیده گرفته شود.

روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی در کنار پیروی از برنامه غذایی سالم برای داشتن کبدی سالم و همچنین التیام آن توصیه می شود. تحقیقات نشان داده وقتی افراد در طول هفته فعالیت فیزیکی خود را به بالای ۶۰ دقیقه افزایش می دهند، شاهد کاهش وزن و بهبود عملکرد کبد خواهند بود.

امیدواریم که از این وبلاگ استفاده لازم را برده باشید. پیشنهاد میکنیم دیگر وبلاگ های ما را نیز مشاهده کنید

نماینده فروش تجهیزات پزشکی و زیبایی ناصری


اطلاعات تماس: ۰۹۳۸۸۹۵۰۲۲۳

واتساپ : ۰۹۳۸۸۹۵۰۲۲۳

اینستاگرام: tajhiznaseri

تلگرام:  tajhiznaseri

ایمیل: mojhebeauty@gmail.com

ایتا: tajhiznaseri

روبیکا: tajhiznaseri

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *