مقالات

کلاژن چیست | همه چیز درباره کلاژن پوست

کلاژن چیست | همه چیز درباره کلاژن پوست

توضیحاتی درباره کلاژن

کلاژن چیست | همه چیز درباره کلاژن پوست پروتئینی است که در محیط خارج از سلول‌های مختلف گونه‌های مختلف موجودات وجود دارد پروتئین کلاژن به صورت رشته‌های کلاژن مشاهده می‌شود. رشته‌های کلاژن در همه انواع بافت همبند، ولی به میزان متفاوت یافت می‌شوند. سنتز کلاژن به‌وسیله فیبروبلاست‌ها مشابه ساخت سایر پروتئین‌ها می‌باشد.

سنتز کلاژن توسط سلول‌های استئوبلاست در استخوان، کندروبلاست در غضروف، ادونتوبلاست در دندان، سلول‌های ماهیچه صاف در دیواره رگ‌های خونی و سلول‌های اپی تلیال نیز انجام می‌گیرد. ترکیب اسید آمینه تشکیل دهنده کلاژن در بافت‌های مختلف دارای تفاوت‌های جزئی است.

انواع کلاژن    

کلاژن چیست | همه چیز درباره کلاژن پوست

دست کم ۱۳ نوع کلاژن در انسان شناسایی شده‌اند که هر کدام در بافت خاصی وجود دارند. تنوع این کلاژن‌ها به دلیل تفاوت در ماهیت پلی پپتیدهای تشکیل دهنده آنهاست. از کنار هم قرار گرفتن مارپیچ‌های کلاژن رشته‌های کلاژن به‌وجود می‌آیند.

نحوه قرار گرفتن مارپیچ‌ها طوری است که انتهای مولکول‌های مجاور روی هم قرار می‌گیرند. این نحوه قرارگیری باعث می‌شود که رشته‌های کلاژن قابلیت کشش زیادی داشته باشند. دستجات متراکم این رشته که در تاندون وجود دارند با قابلیت کشش خود می‌توانند نیروهای زیادی را تحمل کنند.

"</h3

کلاژن چیست | همه چیز درباره کلاژن پوست

معروف‌ترین انواع کلاژن

کلاژن چیست | همه چیز درباره کلاژن پوست

کلاژن نوع ١

این نوع کلاژن در استخوان و وتر وجود دارد و از تعداد زیادی دسته‌های فیبری ساخته شده‌است که به صورت امواج دریا قرار دارند.

 

کلاژن نوع ٢

که در غضروف شفاف دیده می‌شود به شکل فیبریل است و فیبر تشکیل نمی‌شود.              کلاژن چیست | همه چیز درباره کلاژن پوست

 

کلاژن نوع ٣

همان رشته شبکه‌ای است که در غشای پایه دیده می‌شود این نوع کلاژن از فیبرهای واحد ساخته شده‌است.

 

کلاژن های نوع ۴و ۵

به صورت فیبریل نبوده و احتمالاً غیر پلیمریزه هستند. کلاژن نوع ۴ در غشای پایه و نوع ۵ در جدار رگ‌های خونی جنین یافت می‌شود.

کاربرد کلاژن در مهندسی بافت 

کلاژن چیست | همه چیز درباره کلاژن پوست

کلاژن، پروتئین بستر خارج سلولی، بیشترین استفاده را بین پلیمرهای طبیعی به جهت استفاده در داربست های پلیمری داراست. پروتئین مذکور به وفور در بافت استخوانی حضور داشته و به سادگی قابل استخراج است. نزدیک به ۳۰٪ از پروتئین های بدن از نوع کلاژن است.

دسترسی آسان به کلاژن و ساختار بی نظیر آن، پژوهشگران را بر آن داشته که جایگاه ویژه ای را به این پلیمر اختصاص دهند. کلاژن سازگاری مناسبی را با سامانه بیولوژیکی انسان دارد و پاسخ‌های ایمنی آن کاملاً مشابه با بافت میزبان است. کلاژن از بافت های سالم قابل استخراج است. این پروتئین پس از محلول سازی و تغییر ساختاری، در مهندسی بافت استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرد.          کلاژن چیست | همه چیز درباره کلاژن پوست

استرلیزه کردن و ایجاد اتصالات عرضی از جمله روش های تثبیت ساختاری کلاژن به حساب می‌آید. به منظور سترون سازی محصولات کلاژنی، می‌توان آنرا در معرض چشمه گاما قرار داد؛ البته لازم است ذکر شود که بعضی مواقع مشاهدات حاکی از پاسخ منفی سامانه ایمنی بدن به عامل ایجاد اتصالات عرضی می‌باشد.

برای خرید تجهیزات پزشکی و پوستی به لینک های زیر مراجعه بفرمایید.

نماینده فروش تجهیزات پزشکی و زیبایی ناصری

 تماس:  ۰۹۳۸۸۹۵۰۲۲۳

واتساپ :  ۰۹۳۸۸۹۵۰۲۲۳

اینستاگرام: tajhiznaseri

تلگرام:  tajhiznaseri

ایمیل:  mojhebeauty@gmail.com

ایتا: tajhiznaseri

روبیکا: tajhiznaseri

سروش: tajhiznaseri

حجره اینترنتی: tajhiznaseri

ساعت کاری: ۸ الی ۲۱

آدرس: تهران, حیطه فعالیت کاری سراسر استان

به مدیریت : خانم ناصری


خرید کالا پزشکی , قیمت کالای پزشکی در رشت , تولید و پخش تجهیزات پزشکی , فروش تجهیزات پزشکی , تجهیزات پزشکی رشت , خرید دستگاه لاغری , تجهیز ناصری , مرکز تجهیزات پزشکی رشت , تجهیزات سالن زیبایی ، تجهیزات پزشکی تهران ، تجهیزات پوست و مو ، ترولی ، هیدرودرم ، تخت مژه ، تخت ناخن ، ترولی فلزی،لیفتینگ و هایفوتراپی،تولیدی میز ناخن تهران، راهکار جلوگیری از پوکی استخوان,دستگاه اسکالپ سر,ترولی فلزی,کیف تجهیزات پزشکی,تخت مژه,سرشور سیلیکونی,قیمت تخت مژه کار,دستگاه کاشت ناخن,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *